RSS

 Sengajaku baring di sisi suami yang masih ralat menekun telefon. Tidak lama kemudian, suamiku membuat panggilan video bercakap dengan mak ayah. Sepanjang perbualannya, aku sedikit terkejut ketika dia mengatakan mahu sponsor RM500 untuk membeli mesin bot. Aku iyakan niatnya. Itulah pelaburannya untuk membuat kebun, kerana mesin itu akan digunakan untuk membuat kebunnya sendiri.

Namun bukan itu yang buat aku tidak senang hati. Pada sebelah petangnya, aku berjalan di pasar bersamanya membeli barangan rumah dan makanan berbuka. Sepanjang beli, semua duit poketku.

Setelah selesai membeli, kami mengisi minyak kereta. Suamiku termanggu, seperti menunggu aku bayarkan pula minyak kereta. Aku buat isyarat tangan tidak. Dia keluar kereta dan mengisi minyak dengan poketnya.

Sepanjang perjalanan ke rumah, fikiranku semakin terganggu. Mengapa suamiku berubah 360 darjah. Ketika bercakap dengan ibunya, laju bibirnya mahu keluar duit 500 beli enjin. Sebaliknya ketika denganku, semua benda minta aku bayarkan. Aku sangat terkilan. Namun aku cuba menahan air mata. 

Ya Allah, kau murahkanlah rezeki suamiku. Bebaskanlah dia dari segala hutang agar tenang hatinya. Murahkanlah rezeki suamiku. Mudahkanlah segala urusannya. 

0 comments:

Post a Comment